شکوه یک انقلاب و تغییر دنیا اطلاع‌رسانی صادقانه باعث افزایش تعداد رأی‌دهندگان شده است دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود دیدار کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام با رهبر معظم انقلاب | حج امسال، حج برائت است لاوروف: هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر روسیه و چین وجود ندارد ابراز نگرانی رییس سیا از مشارکت ایران و روسیه حملات توپخانه‌ای اشغالگران به حومه درعا در سوریه رئیس‌جمهور: متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند آغاز به کار نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای بلینکن خطاب به نتانیاهو: عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود آکسیوس: آمریکا ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل را متوقف کرد شهادت ۲۲ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تغییر برنامه رئیس سیا برای سفر به اسرائیل پایان مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان زمینه‌های توسعه روابط بین ایران و تونس را بررسی کرد نگرانی نتانیاهو از احتمال صدور حکم بازداشت مقامات صهیونیستی در دادگاه بین المللی کیفری حمله موشکی به مواضع نظامیان صهیونیست در جولان اشغالی هلاکت سه نظامی صهیونیست در حمله مقاومت به کرم ابوسالم جلوگیری تشکیلات خودگردان برای آزادی اسیر فلسطینی رسانه عبری: مذاکرات آتش بس در آستانه شکست قرار دارد درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

کنعانی: تکذیب حضور نیرو‌های ایرانی در اوکراین| آمریکایی‌ها هم ریاکارند، هم دروغگو| پاسخ ایران به تحریم‌های غرب در روز‌های آینده

  • کد خبر: ۱۳۱۰۴۳
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
کنعانی: تکذیب حضور نیرو‌های ایرانی در اوکراین| آمریکایی‌ها هم ریاکارند، هم دروغگو| پاسخ ایران به تحریم‌های غرب در روز‌های آینده
سخنگوی وزارت خارجه با تاکید براینکه مطالبات ایران در مذاکرات قانونی، روشن و منطقی است، گفت: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است، هم ریاکاری می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند؛ آن‌ها بار‌ها از کانال‌های مختلف پیام داده و بر آمادگی خود برای بازگشت به توافق تاکید می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر کنعانی در نشست‌خبری هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی؛ درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها و پیام‌های ارسال شده از سوی طرف آمریکایی اظهار داشت: آمریکایی‌ها هم رفتار ریاکارانه دارند و هم رسما دروغ می‌گویند. بار‌ها و بار‌ها از کانال‌های مختلف پیام می‌دهند و بر آمادگی خود برای بازگشت به توافق تاکید می‌کنند. هم می‌خواهند به توافق برگردند و هم هزینه‌های آن را پرداخت نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگر فکر می‌کنند توافق میسر نیست، پیام‌هایشان برای چیست؟ اگر به توافق علاقه‌مند هستند، زمینه‌های بازگشت به توافق کاملاً روشن است. آمریکایی‌ها در این زمینه دچار دوگانگی هستند؛ هم به مسائل سیاسی داخلی خود نگاه می‌کنند و هم نیم‌نگاهی به مسائل داخلی ایران دارند.

کنعانی تاکید کرد: آمریکایی‌ها باید بدانند جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر است و با ارعاب، تهدید و تهییج نمی‌توانند ایران را وادار به دادن امتیاز کنند. مسیر توافق کاملاً دوجانبه است؛ تعهد در برابر تعهد. آمریکایی‌ها می‌دانند ایران از شرایط جاری عبور کرده است؛ لذا بهتر است معقولانه عمل کنند و همچنین به تعهدات خود در مذاکرات وین و نیز پیام‌هایی که اخیراً رد و بدل کرده‌اند، پایبند باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اقدام آمریکا در حمایت مستقیم از اغتشاشات در داخل ایران را تکرار سیاست اشتباهی دانست که آن‌ها سالیان سال در قبال جمهوری اسلامی ایران انجام دادند و افزود: آن‌ها از روش‌های غلطی که همواره به نتایج نامناسبی  منتهی شده است، نتیجه نگرفتند.

کنعانی در واکنش به تحریم‌های ضدایرانی اروپا گفت: دولت انگلیس در قبال تحولات داخلی ایران رفتار غیرسازنده‌ای داشته است. در خصوص تحریم‌های اتحادیه اروپا، به طور قطع طی روز‌های آینده اقدام متقابل و متناسب انجام خواهیم داد. حمایت از اغتشاش، ناامنی و بی‌ثباتی در کشور‌ها رفتار غیرقانونی است. حمایت از اغتشاشگران و ایجاد فضای رسانه‌ای و تبلیغی و میدان دادن به جریان‌هایی که سابقه فعالیت تروریستی دارند، اقدامی غیرمسئولانه است. برخی سفارتخانه‌ها در زمان اغتشاشات رفتار غیردیپلماتیک داشتند که تذکرات لازم داده شد و توجه به التزام به شروط و شرح وظایف دیپلماتیک به آنان داده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اتهامات کشور‌های غربی به ایران مبنی بر ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین گفت: آمریکا و اروپا خودشان با اقدامات تحریک‌آمیز آغازکننده شرایطی شدند که منجر به آغاز جنگ در اوکراین شد و الان با گسترش اطلاعات غلط، ایران را متهم به حمایت از یک طرف درگیری و جنگ می‌کنند. ما یک طرف جنگ در ارتباط با موضوع اوکراین و صادرکننده تسلیحات به یکی از طرف‌ها نیستیم.

وی تاکید کرد: رابطه ایران و روسیه یک رابطه همه جانبه در زمینه‌های مختلف، رو به روشد و مبتنی بر مصالح و منافع دو کشور است و متعارض با هیچ روند بین‌المللی نیست. کشور‌ها آزادند روابطشان را بر مبنای منافع دو طرف پیش ببرند. رابطه ایران و روسیه ناقض هیچ چارچوب بین‌المللی نیست. جمهوری اسلامی ایران مغلوب جوسازی‌ها نخواهد شد. خبر حضور نیرو‌های ایرانی در کریمه را تکذیب می‌کنیم. جنگ رسانه‌ای است برای منحرف کردن اذهان از نقش مخرب غربی‌ها در جنگ اوکراین.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات امیرعبداللهیان درباره مشخص شدن چارچوب همکاری ایران با آژانس اظهار کرد: رابطه ایران و آژانس رابطه‌ای سازنده است و به‌رغم اشکالات و خللی که درخصوص برخی موضوعات فنی و در نتیجه شیطنت لابی رژیم صهیونیستی در روند تعامل و مناسبات میان ایران و آژانس رخ داده بود خوشبختانه با نگاه سازنده جمهوری اسلامی ایران به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجددا در مسیر خوبی قرار داریم.

کنعانی با اشاره به سفر اخیر رییس سازمان انرژی اتمی ایران به وین و شرکت در اجلاس آژانس و دوجانبه سازنده با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: خوشبختانه در مسیر مذاکرات فنی و همکاری با آژانس هم در مسیر خوبی قرار داریم.

وی خاطرنشان کرد: مقامات آژانس آقای بهروز کمالوندی و محمد اسلامی دراین زمینه توضیحات لازم را ارائه کرده‌اند؛ معتقد هستیم همکاری در مسیر خوبی قرار دارد و می‌توانیم در چارچوب همکاری و گفتگو‌های سازنده میان ایران و آژانس گام‌های مثبت و خوبی را به سمت جلو و در مسیر همکاری دوجانبه برداریم.

کنعانی درباره استقرار نمایندگی اتحادیه اروپا در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: مرز‌های جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های همسایه باید مرز‌های دوستی، همکاری و تبادل متناسب با مصالح و منافع مشترک دو کشور و دروازه‌های تبادل تجاری و اقتصادی سیاسی و همچنین زمینه‌ای برای همکاری مشترک برای ایجاد صلح و ثبات در مرز‌های مشترک و همکاری‌های منطقه‌ای باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم که استقرار نیرو‌های خارجی در منطقه کمکی به ثبات و امنیت و صلح در منطقه نمی‌کند بلکه طرف‌های خارجی عمدتاً با اهداف و منافع خاص در تلاش برای حضور در مناطق مرزی کشور‌های منطقه هستند بنابراین با حضور نیرو‌های خارجی مخالف هستیم و حضور نیرو‌های خارجی از هر کشوری از جمله در حوزه اروپا را در مرز‌های مشترک برنمی‌تابیم و آن را خط قرمز خود تلقی می‌کنیم. مواضع و دیدگاه‌های خود را در این ارتباط به صراحت به کشور‌های ذیربط قبلا اعلام کرده‌ایم و در این زمینه وزیر خارجه هم صریح‌ترین مواضع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است.

کنعانی درباره مانور اخیر نظامی ایران گفت: مقامات رسمی و نظامی ما در این ارتباط و درباره اهداف این مانور توضیحات و پاسخ‌های لازم را ارائه کردند. این مانور هم از قبل برنامه‌ریزی شده و هم مبتنی بر تمرینات دوره‌ای نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی است. مانور‌هایی که نیرو‌های مسلح ما برگزار می‌کنند عملا علیه هیچ دولت همسایه‌ای نیست.

وی عنوان کرد: همسایگان برای ما اهمیت و اولویت دارند توسعه مناسبات با همسایگان برای ما اولویت است. امنیت مرز‌های مشترک برای ما انتخاب راهبری است. اما کسانی که باید پیام نظامی ما را بگیرند و مخاطب این مانور‌ها هستند، پیام را گرفته‌اند و هم خواهند گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: خوشبختانه رابطه دو دولت ایران و آذربایجان رابطه دوستانه‌ای است و اطلاع‌رسانی درباره این مانور قبلا از طریق کانال‌های دو کشور به مقامات دولت آذربایجان صورت گرفته است.

کنعانی روابط میان دو کشور در حوزه‌های نظامی را بسیار خوب، سازنده و رو به جلو دانست و افزود: موضوعی که ما بر آن تاکید داریم، این است که مرز‌های ژئوپولتیک و بین‌المللی منطقه نباید تغییر کند و اینکه حضور بیگانگان در مرز‌های منطقه‌ای و مرز‌های مشترک مخل امنیت و ثبات و منافع جمعی کشور‌های منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره سرشماری اتباع خارجی افغان در ایران با یادآوری اینکه این موضوع در وزارت کشور دنبال می‌شود، گفت: آمار آوارگان افغان در بیش از یک سال گذشته به دلیل شرایط سخت این کشور افزایش بی‌سابقه‌ای داشته برای ایران یک موضوع اساسی اساسی است و جمهوری اسلامی ایران بر مبنای وظایف انسانی خود و مناسبات توأم با برادری و دوستی و همسایگی با ملت افغانستان در این ارتباط به مسئولیت‌های انسانی خود بیش از وظایف قانونی و بین‌المللی عمل کرده است.

کنعانی درباره آزادی خدمه هواپیمای ونزوئلایی گفت: خوشبختانه در یک تلاش و کارزار مشترک حقوقی، سیاسی و کنسولی میان جمهوری اسلامی ایران و دولت ونزوئلا، خدمه و گروه ایرانی هواپیمای متعلق به دولت ونزوئلا که در آرژانتین به طور غیرقانونی با بهانه‌ها و ادعا‌های واهی برخی طرف‌ها از جمله برخی لابی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی هم هواپیما توقیف شده بود و هم خدمه و کادر پرواز بازداشت شده بودند، در نتیجه تلاش‌های به عمل آمده این افراد آزاد شدند.

وی ادامه داد: شهروندان ایرانی و خدمه ایرانی این هواپیما هم در دو مرحله آزاد شدند دو نفر در بازه زمانی کمتر از ۲۰ روز گذشته و سه نفر دیگر هم در هفته گذشته آزاد شدند و زمینه برای ورود آن‌ها به ایران کاملاً مهیا است. براساس خبری که من تا دیروز داشتم قرار بود عصر روز گذشته این افرادی وارد کشور شوند و به نظر من این اتفاق افتاده است. بحمدالله خبر دقیق این است که با تلاش‌های به عمل آمده مبتنی بر تلاش برای حمایت از حقوق انسانی و کنسولی شهروندان ایرانی به رغم همه شیطنت‌هایی که از سوی لابی‌های خاص انجام شده بود خوشبختانه این موفقیت بزرگ ایجاد شد و شهروندان ما آزاد شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتخاب گروه جدید رهبری حزب کمونیست چین گفت: چین از بزرگترین شرکای ایران در حوزه منطقه و آسیا است. رابطه با چین برای ما مهم است نقش منطقه‌ای و بین‌المللی چین برای ما حائز اهمیت است بنابراین از آنچه که منجر به تامین منافع ملت چین شود استقبال می‌کنیم.

کنعانی ادامه داد: در حوزه منافع و مصالح دوجانبه روند مناسبات رو به گسترش و توسعه است. در حوزه روابط دوجانبه با چین در شرایط بسیار خوبی قرار داریم و روند مناسبات اقتصادی دو کشور رو به رشد است و اراده سیاسی مقامات عالی دو کشور مبتنی بر توسعه مناسبات است و معتقدم آینده خوب و افق روشنی در مسیر مناسبات و همکاری‌های دوجانبه ایران و چین در چارچوب‌های دوجانبه و دسته جمعی منطقه‌ای پیش روی ما قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تبادل زندانیان با آمریکا و نیز دارایی‌های بلوکه شده ایران و زمان آزادسازی آن گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای توافقی که از طریق واسطه و واسطه‌ها با دولت آمریکا انجام داد، اعلام کرد که آمادگی داریم بر مبنای نگاه انسانی، موضوع تبادل زندانیان را انجام دهیم.

کنعانی با یادآوری این نکته که موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک اقدام انسانی هیچ ارتباطی با موضوعات دیگر از جمله توافق برجام و مذاکرات برای رفع تحریم‌ها ندارد و دولت آمریکا در این ارتباط توافق و تعهداتی را پذیرفت، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان حسن نیت در یک اقدام انسان دوستانه یکی از زندانیان دو تابعیتی را که اتفاقاً جرم جاسوسی وی محرز بود و دولت آمریکا هم از این موضوع مطلع بود را آزاد کرد و برای تکمیل روند تبادل زندانیان بر مبنای تعهداتی که دولت آمریکا و حتی در مذاکرات اخیر هم که از طریق واسطه‌ها صورت گرفت، اعلام آمادگی کرد. بنابراین منتظر اقدام دولت آمریکا هستیم که در بحث و تبادل زندانیان اقدام لازم و متقابل را انجام دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران اظهار داشت: مذاکرات در طرق مختلف در حال انجام است؛ پیشرفت‌هایی حاصل شده و ما در مسیر پیشرفت قرار داریم. بحث آزادسازی دارایی‌های ایران یک موضوع فنی است مذاکرات فنی ادامه دارد و همچنان خوشبین هستیم که انشاءالله در بازه زمانی معقول و نزدیک بحث آزادسازی دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد. این درخواست قانونی ایران برای آزادسازی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که متعلق به ملت ایران است و این موضوع هیچ ارتباطی نه با برجام و نه با هیچ موضوع دیگری ندارد؛ بنابراین کشور‌هایی که دارنده دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران هستند باید این دارایی‌ها را بدون قید و شرط آزاد کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین روند مذاکرات ایران و عربستان گفت: مذاکرات در فضای مثبتی بین دو کشور صورت گرفته و خوشبختانه زمینه برای ورود به مرحله دیگری که گفتگو‌های سیاسی بین مقامات دو کشور باشد، مهیا و فراهم است. با اجرای توافقاتی که در نتیجه ۵ دور مذاکرات گذشته انجام شد ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران معتقدیم امکان ورود دو کشور به مرحله بهتر و سازنده‌تر وجود دارد.

کنعانی ادامه داد: معتقدیم ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند و برداشتن یک گام جدید در مسیر ارتقای مناسبات دو کشور هم تامین‌کننده منافع مشترک ایران و عربستان و هم تامین‌کننده منافع منطقه‌ای است فرصت‌های مشترک همکاری میان دو کشور بسیار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد روند گفتگو‌های مثبتی که تاکنون با کمک دولت عراق انجام شده، با اجرای توافقات گذشته و تشکیل جلسات جدید در حوزه سیاسی ما را به گام مناسب به سمت جلو ببرد و ارتقای مناسبات با منافع دوجانبه و منافع منطقه‌ای فراهم شود.

کنعانی درباره رایزنی‌های ایران با دولت جدید عراق عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران از روند تحولات سیاسی مثبت در عراق استقبال می‌کند و آنچه که در این روند رخ می‌دهد تامین کننده منافع و مصالح ملت عراق است و تحکیم روند سیاسی در عراق تشکیل دولت مقتدر در عراق در راستای منافع ملت عراق و ملت جمهوری اسلامی ایران و هم تامین کننده منافع و مصالح جمعی و منطقه‌ای است و مورد استقبال ما است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که در بازه زمانی کوتاه شاهد تشکیل دولت مقتدر عراق باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->